Monday, October 18, 2010

Skottland och England

Det är ett tag sedan jag skrev om mina äventyr i Europa Universalis 3. Faktum är att jag tog en paus från spelet och mördade folk i Left 4 Dead 2 istället. Men häromveckan återvände jag.

Jag har fuskat en hel del i Skottlandspelet. England ville kriga mot mig om och om igen och jag ville inte ha något med det att göra. Lösningen var att skicka ett fredsmeddelande, spara, ladda om som England, acceptera freden, spara, ladda om som Skottland. För att få slut på krigen en gång för alla frigjorde jag Wales, Cornwall och Northumberland från engelskt styre och stationerade en ständigt väntande storarmé vid gränsen.

Det löste sig och nu kunde jag lungt ta över världen i egen takt. England anföll förstås några gånger igen men varje gång de anföll vann jag kriget och tog över en provins i fastlandet. Med hjälp av Wales och Northumberland förstås. Min ekonomi började också komma på fötter. Borta var de dagar då jag låg djupt i skuld mest hela tiden. Mina myntmästare såg till att inflationen låg på noll och allt var frid och fröjd.

Faktum är att allt varit frid och fröjd ganska länge. Med England ur vägen har jag kunnat fokusera på kolonisationen. Mexiko tog jag över utan större problem från England men godhjärtad som jag är så frigjorde jag Maya och i allmänhet har jag varit urbefolkningens vänner mest hela tiden. Men en liten koloni på amerikas östkust fick jag och när jag nyligen fick core på den så var det dags att kolonisera mer av östkusten. För där finns några i stort sett outforskade områden som verkar väldigt lukrativa.

För tillfället är jag dock i krig mot England igen. Men den här gången har England flyttat sin huvudstad till sydamerika vilket gör att det gamla fädernslandet inte är lika mycket värt för dem och den här gången kommer jag att ta över det helt och hållet. Mitt mål är att skapa ett gemensamt Storbritannien under skotskt styre. Vad mina allierade Wales och Northumberland kommer att säga om det vet jag inte. Men allt är för det stora goda.

I fastlandet Europa strider två kungariken över makterna. Bohemia i öst och Frankrike i väst. Det som skiljer dessa två åt är Holy Roman Empire som med sina småstater sitter i en mittenroll. Spanien som tidigare var en stormakt har jag sett falla för Portugisiskt styre vilket är litet oroväckande. Jag skulle hellre se ett medelstarkt Spanien och Portugal som kolonialmakter än ett jättestarkt Portugal. Men vi får se vad som händer. Jag har aldrig varit i krig med Portugal och jag hoppas att Skottland och Portugal kan leva sida vid sida.

No comments:

Post a Comment